Rozpoczęto przetarg na projekt rozbudowy ścieżki rowerowej pomiędzy Popielem a Gryficami. Rząd naszego województwa dąży do dokompletowania istniejącej trasy rowerowej, by rowerzyści mogli cieszyć się nieprzerwanym szlakiem o długości ponad 262 kilometrów, który prowadzi dalej, poza granicę z Niemcami, aż do Berlina. Pierwszy oficjalny przejazd miałby miejsce w 2030 roku.
Nowa część rowerowego szlaku Berlin – Szczecin – Kołobrzeg ma powstać w ramach działań Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Chętni wykonawcy mogą składać swoje oferty do 4 listopada.
Cała trasa ma łączyć Polskę z Niemcami, mierząc łącznie 690 km, gdzie polska część wynosi ponad 262 km, a niemiecka ponad 428 km. Aktualna trasa na terenie Niemiec to: Berlin – ścieżka rowerowa Berlin-Uznam do Angermünde – Uckermärkischer Radrundweg do Stolpe – ścieżka rowerowa Odra-Nysa do Staffelde – zielona granica do przejścia granicznego – a następnie droga do Szczecina. W Polsce mamy dwie części trasy: numer 800 prowadzący od Pargowa przez Szczecin do Kołobrzegu oraz numer 801 od Kołobrzegu przez Złocieniec do Siekierek.
Planowane jest rozpoczęcie prac budowlanych w latach 2025-2026, z założeniem ukończenia projektu do 2030 roku. Gabriela Wiatr, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, podkreśla jednak, że szczegółowy harmonogram będzie musiał uwzględnić sytuację finansową gmin i możliwej potrzebie rozłożenia inwestycji w czasie. Niektóre odcinki będą realizowane przez gminy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Pierwszym krokiem będzie wyznaczenie tymczasowego szlaku na lokalnych drogach o małym natężeniu ruchu, co umożliwi rowerzystom korzystanie z trasy już przed zakończeniem całej inwestycji. Wraz z postępem prac, trasa będzie stopniowo przekierowywana na docelowy przebieg.